Brev:
Svær overgang fra mælk til skemad
9. december 2009
Alder:
7 mdr.
Svær overgang fra mælk til skemad
Hej Helen,
Så er jeg på banen igen med et spørgsmål - denne gang handler det om skemad - eller anden mad end mælk.
Vores søn på snart 7 måneder er meget svær at lokke til at spise mad fra ske. Vi forsøgte allerede første gang da han var 4½ md gammel - nok mest fordi jeg var utålmodig og syntes, at det var noget så spændende at komme i gang med at kokkerere grød, mos osv. Fandt hurtigt ud af, at han ikke var klar og stoppede igen. Genoptog så forsøget da han var 5½ md - denne gang virkede han mere interesseret - men interessen forsvandt ret hurtigt igen.
Vi har forsøgt med alle mulige slags grød og toppings - majsmel, rismel, hirse, maizena, pære, banan, jordbær, melon. Har også forsøgt med kartoffelmos med og uden gulerod. Lige meget hvad der er på skeen, er han ikke meget for at få den i munden. Har også prøvet både at have ham i skråstol, på skødet og i højstolen. Hvis vi er virkelig vedholdende, ender det som regel med at han tager nogle skefulde, men næste gang kan vi starte forfra og det virker på en eller anden måde forkert, at skulle nøde ham så meget hver gang.
Han vil meget hellere kigge på alt andet, slå i bordet med en ske eller selv bare få lov at sidde og putte legetøj eller fx en agurkstang i munden. Jeg tror slet ikke, at han forbinder andet end mælk med mad - selvom han da et par gange i ny og næ har spist måske 5-10 skefulde uden nævneværdig modstand.
Han vil i øvrigt meget gerne sidde med en agurk, en gulerod, et stykke brød, en kartoffelbåd, et stykke melon eller andet og gnaske i det. Der ryger stort set ingenting ned, men lysten til at tage det i munden er i hvert fald til stede.
Kontaktede så egen sp forleden og hun rådede os til at droppe start-maden (grød og mos) for en stund og give ham af vores egen mad, så han får noget med mere smag og mere bid i. Det kunne være små rugbrødsbidder med fx bananmos, små stykker kødbolle, kartoffel med sovs, havregrød osv. Vi skulle så lade ham få lov at bruge fingrene selv og tilbyde ham mad fra vores hånd i ny og næ.
Det har vi så gjort et par dage nu - men uden positivt resultat - næsten tværtimod. Han ville til at starte med gerne tage imod et stykke mad - men han kløjes i det, når det ikke er fuldstændig findelt og så nægter han pure at tage mere. Får nærmest opkastfornemmelser bare vi holder mad hen foran munden på ham.
Egen sp rådede os også til at skære ned på hans mælk i løbet af dagen, så han ikke kan forvente at blive mæt af den. Men det nænner jeg altså ikke. Når han tilbydes anden mad formiddag og aften, sker det altid på et tidspunkt, hvor han er sulten og han får først mælk, når vi har forsøgt med den anden mad.
Han lever således nu stort set udelukkende af mme nu, da jeg ikke ammer mere pga jobstart til januar, hvor far så overtager barslen.
Jeg føler, at det går den helt forkerte vej - og er bange for, at han snart har fået en ide om, at mad i munden er lig med ubehag i svælg og hals. Har du nogle gode råd til, hvordan vi kommer videre?
Bedste hilsner
Randi